Andere kant van de wereld! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Judith Komrij - WaarBenJij.nu Andere kant van de wereld! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Judith Komrij - WaarBenJij.nu

Andere kant van de wereld!

Blijf op de hoogte en volg Judith

23 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Auckland

Ik ben hier alweer drie weken. Wat gaat de tijd snel in deze bijzondere stad. Ik ga maar even kort samenvatten wat ik in de afgelopen drie weken heb ondernomen. We starten natuurlijk bij de eerste week. Omdat mijn stage nog niet begonnen is, heb ik eerst eens de tijd genomen om de stad goed te gaan verkennen. Ik denk dat het namelijk best handig is als je de ins- en outs van de stad weet. Auckland is groter dan Amsterdam al voelt dat voor mij totaal niet zo. Het voelt net of ik gewoon in Groningen ben, misschien ligt dit ook aan het feit dat ik natuurlijk niet voor een langere periode in Amsterdam ben geweest, maar dat terzijde. Wat me gelijk opvalt als ik in deze stad rondloop is dat de mensen hier veel gastvrijer zijn dan in Nederland. Wanneer je de weg vraagt, wordt bijna gelijk Google Maps er bij gepakt en wordt de hele weg goed voor je uitgelegd, dit heeft best voordelen. Wat een ander typerend ding is, dat er veel Aziaten zijn. Overal zie je Aziatische winkeltjes, eettentjes en souvenirwinkeltjes. Het is een Aziatisch straatbeeld met een westerse dip. Het Aziatische eten vind ik zelf niet lekker, dus het heeft voor mij niet echt voordelen. In het verkeer zijn er ook een paar dingen anders dan ik gewend ben, maar waar ik best aan kan wennen. Naast het rijden aan de linkerkant van de weg, kun je bij bepaalde stoplichten schuin oversteken en dit heeft best zijn voordelen. Wanneer je bij een stoplicht oversteekt gaat er een soort van bel/alarm af zodat je mag oversteken. De eerste keer was dit best wennen, maar nu ben ik er al aangewend en wanneer ik het gelijk hoor steek je al over zonder te kijken of het stoplicht ook daadwerkelijk op groen staat. Soms ben ik daar iets te voorbarig in en is het de bel/alarm van een andere richting en loop ik al half op de weg terwijl ik nog niet over kan steken. Ach ja, het is even wennen maar denk dat het helemaal goed gaat komen. Omdat het hier hoog zomer is, wat heerlijk is, kan ik veel ondernemen en de stad dan ook echt goed verkennen. Zo ben ik al bij verschillende stranden geweest en Mt. Eden. Dat laatste is een vulkaan die net even buiten de stad ligt en waar gras overheen is groeit. Vanaf daar heb je een super uitzicht over de skyline van Auckland. Wanneer het helder is, kun je echt ver kijken en kan je daar uren zitten. De standen zijn ook echt heel erg mooi. Wanneer de zon schijnt zien ze er nog tien keer zo mooi uit als ze als zijn, wat de zon wel niet met je beeld kan doen. Op dit moment ben ik nog niet met mijn stage begonnen, maar ben ik al wel even een kijkje gaan nemen van waar ik heen moet. Het ziet er echt totaal anders uit dan ik verwacht had. Het is een kantoor op de derde etage in de hoofdstraat, kalverstraat, van de stad boven de Burger King. Ik had echt een kantoor verwacht zoals ik die in Nederland gewend ben, maar hier staan alle mappen met de papieren erin door het hele kantoor heen en werken de mensen dan ook letterlijk tussen de boeken. Ik denk dat ik daar nog wel even aan moet wennen, maar dat gaat vast ook goed komen. Tot slot zal ik nog even iets vertellen over mijn o zo mooie studentenhuis. In dit huis wonen ongeveer alleen maar Nederlanders en Aziaten, verrassend. Toen ik een kroegentocht had, waren er bijna alleen maar Nederlanders die mee gingen. Niet dat ik dat erg vind, ik vind het wel gezellig in tegen deel. Maar toch zou het ook leuk zijn geweest wanneer je met andere mensen in contact kwam dan Nederlanders. Maar even verder over mijn huis. Ik deel mijn keuken, huiskamer en badkamer met een Nederlands meisje en een Frans meisje. Het zijn allebei leuke en gezellige meiden. Al heb ik ze nog niet veel gezien, behalve in de avonden aangezien hun al wel stage lopen. Mijn eigen kamer is ongeveer 9m2 en er staat een best groot en prima bed in, een kast en een bureau met een stoel. Veel meer kan ik er helaas niet maken. De keuken is wel prima, alleen ik heb nog nooit op elektrisch gekookt dus dat is even wennen voor mij. De vorige huisbewoners hebben van alles extra gekocht, dus we hebben in vergelijking met andere kamers in deze flat een luxe kamer met veel apparatuur. Ik denk dat ik niet meer woorden vuil kan maken over mijn o zo mooie huis. Het is gewoon een arm zalig huis waar je eigenlijk veel te veel geld voor betaald, maar omdat je niks anders hebt het hier maar mee moet doen. De tweede week begon mijn stage. Echter, begon deze niet zoals verwacht. Helaas. Ik voelde me er totaal niet op mijn gemak. De sfeer was echt om te snijden, er werd niks tegen je gezegd en je werd niet echt op je gemak gesteld. Het was dus niet echt iets voor mij. Ik ben na drie dagen gestopt met mijn stage, omdat ik er gewoon tegen op zag om naar stage toe te gaan. Dit zou ik toch niet vijf maanden volhouden. Door alle dingen even te vergeten, heb ik samen met een paar anderen een dag trip gedaan naar het luxe eiland Whaikeke Island. Daar wonen voornamelijk de gepensioneerde mensen. Het eiland was echt fantastisch. Ik heb er dan ook echt van genoten na zo’n rot week. Ook heb ik daar de eerste ervaring met het verkeer gehad. Het besturen van een auto is een taak op zich, maar als je dan ook nog aan de andere kant van de weg moet rijden is een dubbele taak. Het is allemaal goed gekomen en ik heb zelfs dan ook off road gereden. Het was echt een leuke ervaring om dat een keer mee te maken. Omdat het daar zo heuvelachtig is, kon je gewoon het gas loslaten en met 80 km/h weer de berg omhoog gaan, zonder daar iets voor te doen. De derde week. Ik heb me echt verveeld. Omdat iedereen natuurlijk op stage is en ik niet heb ik echt helemaal niks kunnen doen. Ik heb wel geregeld dat ik een andere stageplaats heb gevonden en daar wilde ik dan ook zo snel mogelijk mee aan de slag. Ook heb ik nog wat andere dingen geregeld die ik nog moest regelen. Daar zijn die dagen dan wel goed voor. Eindelijk mocht ik de donderdag dan beginnen met mijn stage. Ik was er al geweest voor mijn sollicitatiegesprek en het kwam echt veel beter op mij over dan het andere bedrijf, hopelijk werden deze verwachtingen donderdag dan ook waar gemaakt. De dag is voorbij gevolgen en het was echt leuk. Ik heb meer geleerd daar in een dag, dan bij het andere bedrijf in drie dagen. Want daar deed ik drie dagen lang hetzelfde. Dat was vorige week en tot nu toe ben ik nog steeds blij met de keuze die ik gemaakt heb. Afgelopen weekend ben ik voor het eerst buiten Auckland geweest. We zijn naar Tauranga geweest. Een gebied met veel stranden, die echt adembenemend zijn maar dat terzijde aangezien hier alles bijna adembenemend is. We hebben nog een berg beklommen, Mount Maunganui voor de liefhebbers, waar je echt een uitzicht had wat je niet op een foto kon krijgen. Ook hebben we nog een poging gewaagd om in de zee te gaan zwemmen, maar de golven waren te hoog en het was gewoon niet te doen. Heerlijk een pizza genuttigd op het strand en daarna op naar het hostel waar we die nacht zouden verblijven. Ik heb weer iets nieuws op mijn lijstje staan waar ik geslapen heb, een hostel. Het was de eerste, maar zeker niet de laatste keer. We zijn daar dan ook flink op stap gegaan en dat was erg gezellig tot in de vroege uurtjes. Maar ja, maandag begon gewoon de harde werkelijkheid weer. Het was een zware dag, maar op een of andere manier ging deze dag wel snel voorbij. Net zo als de rest van de dagen hier. Ik heb het hier prima naar mijn zin en zie ook echt uit naar de komende maanden. Sorry voor het lange wachten, maar ik zal snel weer wat van me laten horen. See ya!


  • 23 Februari 2016 - 17:54

    Gea:

    Hou Judith, wat heb je een leuk verslag geschreven. Zo houd je ons op de hoogte van alles wat je beleeft.
    Ben benieuwd naar jouw volgend verslag.

  • 23 Februari 2016 - 19:09

    Baukje:

    Heey Judith, wat ontzettend leuk om je blog te kunnen lezen! En wat heb je in korte tijd al veel ervaringen opgedaan. Ook de foto's spreken voor zichzelf, ik kan me voorstellen dat je het (nu al) heel erg naar de zin hebt. Geniet er van en ik ga je blog volgen, leuk!
    Liefs van ons uit Leek

  • 23 Februari 2016 - 20:06

    Martha:

    Leuk om te lezen en te zien wat je allemaal meegemaakt en beleefd hebt
    Ook fijn dat je zo snel een nieuwe stageplek hebt gevonden en dat je hier met plezier werkt
    Geniet er van. Groetjes


  • 24 Februari 2016 - 16:06

    Akomriij:

    Jou verslag gelezen. Wat heb je in deze 3weken al veel gezien en beleeft. Fijn dat je het nu naar de zin hebt.
    Liefs Omaxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Judith

Actief sinds 23 Feb. 2016
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 3316

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 01 Juli 2016

My internship in New Zealand

Landen bezocht: